Boligtaksering er mer enn verditaksering. Ettersom hus og boliger er blitt mer kompliserte har det de siste årene blitt stor økning i etterspørsel etter Tilstandsanalyse.
Ved en verditakst av boligen tar vi kun en enkel kontroll av boligen, samt oppmåling av eiendomens arealer. Merk at boligtaksering har fokus på markedsprisen, basert på alder på bolig, byggeår. beliggenhet, tilstand osv.
Det er viktig å vite at en boligtaksering og verditakst ikke er det samme som en tilstandsrapport eller boligsalgsrapport.
Boligsalgsrapport er en spesialversjon av den tradisjonelle tilstandanalysen og er et standardprodukt utarbeidet i fellesskap av bransjen. Etter alt å dømme vil all boligomsetning i fremtiden bli foranlediget av en boligsalgsrapport.
Boligtaksering er mer enn verditaksering. Ettersom hus og boliger er blitt mer kompliserte har det de siste årene blitt stor økning i etterspørsel etter Tilstandsanalyse.
Ved en verditakst av boligen tar vi kun en enkel kontroll av boligen, samt oppmåling av eiendomens arealer. Merk at boligtaksering har fokus på markedsprisen, basert på alder på bolig, byggeår. beliggenhet, tilstand osv.
Det er viktig å vite at en boligtaksering og verditakst ikke er det samme som en tilstandsrapport eller boligsalgsrapport.
Boligsalgsrapport er en spesialversjon av den tradisjonelle tilstandanalysen og er et standardprodukt utarbeidet i fellesskap av bransjen. Etter alt å dømme vil all boligomsetning i fremtiden bli foranlediget av en boligsalgsrapport.
En verditakst på en bolig utarbeides på grunnlag av takstmannens befaring og oppmåling av boligen. En verditakst inneholder en teknisk beskrivelse av boligen sammen med arealene som er beregnet på grunnlag av oppmålingen. Rapporten vil inneholde en enkel beskrivelse av vedlikeholdet av boligen, dog uten at det er gjort grundige undersøkelser av den tekniske tilstanden.
En verditakst beregnes etter vurdering av beliggenhet med en vurdering av utsikt, sol, kommunikasjon, butikker, barneskole og lignende.
Det er verdt å merke seg at grundig teknisk analyse av boligen gjøres ved utarbeidelse av Tilstandsrapport og Boligsalgsrapport.
En lånetakst er viktig for deg som skal kjøpe en eiendom eller bolig og er avhengig av en lånegiver. En lånegiver kan også være en investor eller investorfirma om du skal kjøpe en industrieiendom.
En lånetakst er en forsiktig antatt markedsverdi som skaper grunnlaget for langsiktig belåning til kjøp. Som regel ligger lånetaksten på 80% av verditakst. En lånetakst er viktig for en eventuelle bank og investor, men vil ikke ha noe særlig betydning i en salgsituasjon.
En reklamasjonsrapport er en vurdering av reklamerte forhold ved eiendommen i forbindelse med eierskifte.
Reklamasjonsrapporter er i prinsippet en Tilstandsrapport hvor oppdraget er å foreta en vurdering av reklamerte forhold ved eiendommen i forbindelse med eierskifte.
Oppdraget går ut på å vurdere de reklamerte forhold på stedet samt tilgjengelig teknisk saksdokumentasjon. Reklamasjonsrapporten omfatter ikke vurdering av de juridiske sidene i saken, og vurderer kun de forhold som det er reklamert på.
De økonomiske konsekvenser av reklamasjonen beregnes med utbedring til referansenivået dersom det konstateres et negativt avvik. Det gjøres fradrag for evt. forbedringer som følge av at levetider på bygningsdeler forlenges eller at tilstanden på bygningsdeler blir fornyet.
Forsikringsselskapet vil i svært mange tilfeller kontakte en skadetakstmann fra NTF for å sikre et profesjonelt grunnlag for erstatningen.
Spesielt ved kompliserte skader, får takstmannen i oppdrag å styre istandsettings-arbeidene. Skaderapporter og skadetaksering av byggverk er aktuelt når uhellet er ute og får skade.
Noen ganger blir man som huseier utsatt for skade på eiendommen. Dette er ofte en ny og dramatisk situasjon for den som rammes. Som skadetakstmann er man den uavhengige tredjepart som gjennom profesjonell og kunnskapsrik yrkesutøvelse sikrer et riktig oppgjør og reparasjon.
Ved større skader er det vanlig å benytte skjønn som oppgjørsform. Forsikringsselskapet og skadelidte velger hver sin skjønnsmann som blir enige om erstatningen med bindende virkning. Man vet hva man får om det da velges skjønnsmann med sertifisering i NTF.
Skjønn er en «minirettssak» hvor forsikringsselskap og skadelidte oppnevner hver sin skjønnsmann som skal bli enige om forsikringsoppgjøret. Som oftest skjer dette etter omfattende skader, gjerne brannskader. I et skjønn rekonstrueres arealer og bygningsdeler som legges til grunn for en detaljert beregning som utføres av skjønnsmennene i fellesskap. I skjønnssettingen bestemmer partene hva det skal skjønnes over.
For bygningsskadeskjønn er det vanlig å skjønne over gjenoppføringspris (GOP), reparasjonskostnader, riving/rydding, normal reparasjonstid, husleietap og påbud.
Ved større skader er det vanlig å benytte skjønn som oppgjørsform. Forsikringsselskapet og skadelidte velger hver sin skjønnsmann som blir enige om erstatningen med bindende virkning. Man vet hva man får om det da velges skjønnsmann med sertifisering i NTF.
Skjønn er en «minirettssak» hvor forsikringsselskap og skadelidte oppnevner hver sin skjønnsmann som skal bli enige om forsikringsoppgjøret. Som oftest skjer dette etter omfattende skader, gjerne brannskader. I et skjønn rekonstrueres arealer og bygningsdeler som legges til grunn for en detaljert beregning som utføres av skjønnsmennene i fellesskap. I skjønnssettingen bestemmer partene hva det skal skjønnes over.
For bygningsskadeskjønn er det vanlig å skjønne over gjenoppføringspris (GOP), reparasjonskostnader, riving/rydding, normal reparasjonstid, husleietap og påbud.
Kleivdal Taksering AS utfører byggelånsoppfølging i Nordhordland, Bergen og søndre delen av Sogn og Fjordane. Dette er en tjeneste der takstmann besiktiger byggeplassen for å vurdere om fremdriften er i forhold til betalingsplan mot utbygger. Krav om byggelånsoppfølging fremsettes som regel av en långiver, for å sikre at utbetalingene til prosjektet samsvarer med verdiene som tilføres, og at prosjektet følger fremdriftsplanen.
Slik utfører vi byggelånsoppfølging:
Vi utfører byggelånsoppfølging for entreprenører, banker, investorer, utbyggere og private. Befaringer på byggeplasser gjennomføres i intervaller. Antall besøk avhenger av byggelånets størrelse eller betalingsintervaller. På en privatbolig er det ofte 3–4 besøk, mens på større prosjekter blir det ofte flere befaringer i løpet av byggeperioden.
Byggelånsoppfølging er et effektivt verktøy for fremdrift:
Ved at en kompetent takstmann besøker byggeplassen i avtalte intervaller får oppdragsgiver en fast rapportering på fremdrift og økonomi på store eller små byggeprosjekt. Vi kontrollerer fakturaer, og sjekker at det er riktige materialer som brukes på byggeplassen.
© Kleivdal Taksering As 2019 – Utviklet og designet av Verdi Media Norge AS
Vi bruker informasjonskapsler for å forbedre brukeropplevelsen på nettstedet vårt og for personlig tilpasning av annonser. Ved å fortsette å bruke dette nettstedet samtykker du til vår bruk av informasjonskapsler. Avvis alle
Vi tar ditt personvern på alvor og har satt i verk nødvendige tekniske og organisatoriske sikkerhetstiltak for å beskytte dine personlige data. I denne personvernerklæringen vil vi informere deg om hvordan vi samler inn, bruker, oppbevarer og beskytter dine personlige data når du besøker vår nettside. Du kan finne vår organisasjonsnummer og kontaktinformasjon på vår kontaktside eller ved søk på domenet du nå besøker hos Norid.no eller whois.com, og videre søk på org.nr. i brreg.no.
Vi samler inn og lagrer opplysninger som du gir oss gjennom vårt kontaktskjema, inkludert ditt navn, e-postadresse og annen kontaktinformasjon. I tillegg benytter vi oss av Google Fonts, Google Analytics, Google Site Kit og Facebook Pixel for å forbedre nettsiden vår, analysere trafikken og forstå effekten av annonsering på Facebook-plattformen. Vi kan også benytte sosiale medier og andre plattformer for markedsføring, noe som kan resultere i innsamling av din informasjon. Vi formidler ikke dine personopplysninger til tredjeparter eller bruker de i andre systemer om de ikke står beskrevet her, eller du har godkjent formidling ved innsending av skjema. Et eksempel er til en mailtjeneste hvor du på forhånd har godkjent å motta eposter eller har frivillig meldt deg på et nyhetsbrev.
Vi bruker tjenester fra Google for å spore og måle trafikken på nettsiden vår, dette betyr at Google kan få tilgang til dine personopplysninger. Hvordan Google forholder seg til ditt personvern kan du lese her.
Vi bruker dine personlige data til å svare på forespørsler du sender via vårt kontaktskjema, for å forbedre brukeropplevelsen på vår nettside og for å utføre analyse for å forbedre nettsiden vår. Dine data kan bli lagret så lenge det er hensiktsmessig, med mindre du ber om sletting. Opplysningene lagres på serverne til våre leverandører. Du kan kontakte oss for å få informasjon om hvilken leverandør vi bruker.
Vi har satt i verk nødvendige tekniske og organisatoriske sikkerhetstiltak for å beskytte dine personlige data mot uautorisert tilgang, endring, offentliggjøring eller ødeleggelse. Utover våre interne rutiner har også våre leverandører sine sikkerhetstiltak som du kan finne ut av ved å kontakte oss.
Du har rett til å be om innsyn i de personopplysningene vi behandler om deg og hvordan de behandles. Du kan også be om korreksjon, sletting og begrensninger i behandlingen av personopplysninger i henhold til personopplysningsloven. Hvis du mener at vi ikke overholder dine rettigheter i henhold til personopplysningsloven, har du rett til å klage til den aktuelle tilsynsmyndigheten. Dette gjøres ved å sende klage til Datatilsynet, du finner informasjon om hvordan kontakte Datatilsynet på Datatilsynet sine nettsider.
Vi følger Datatilsynets krav til GDPR, du finner info og dine rettigheter og våre plikter her.
Du har rett til å klage til Datatilsynet om vi ikke etterfølger gjellende lover og regler.